Direktlänk till inlägg 22 juni 2008

Duktiga spårhundar.............

Av Birgitta Johansson - 22 juni 2008 17:12

......... är både Fajta o Nano. Idag har Per o jag snitslat spår till elittävlingen nästa helg. Då passade jag på att spåra med vovvarna. Spåren låg ca 1.5 tim, kanske något längre, innan jag släppte på.


Nano spårade först-gick kalasbra. Andra apporten markerade hon litet dåligt, (med det menar jag att hon inte tog upp den) de andra apporterna var det inga problem med.


Att Nano inte bara känner doften av dom, förstår jag idag, eftersom hon plockade upp två apporter till. Så för hennes del blev det en riktig fest i skogen. Två av apporterna låg med kanske 10m mellanrum-ni förstår kanske att jag blev förvånad. Hennes spårteknik är mycket bra och hon spenderar krafterna alldeles utmärkt. Hon var knappt inte ens trött efter spårningen.


Skönt, tycker jag. Jag var litet tveksam till att släppa på henne på ett elitspår, eftersom hon aldrig spårat så långt förrut. Men som sagt-inga problem o spetsvinkeln gick oxå som på räls. Hon förstod tydligen inte att den är svår.


Fajta skötte sig också mycket bra. Tyvärr missade hon att markera 7:e apporten, så den hade vi allt missat på en tävling. I hennes spår fanns inga extra apporter, i alla fall inga som Fajta markerade.


Vid spetsvinkeln, ringade hon en gång, men drog sen iväg igen. Fajta är väldigt het i spårningen o först efter 5:e apporten blir det ett mer behagligt tempo. (För matte)


Fajta var trött efter spåret. Svårt att veta om det beror på att hon är i sämre kondition-mera svårframkomligt spår-eller om hon tar ut sig mera i o med att hon har mera  bråttom än Nano.


I veckan ska jag spåra igen o då ska Fajta få spåra på Nanos spår. Det spåret är det inte så hög vegetation i. Då får vi se om rollerna är ombytta.


Vad glad man blir när det funkar så här, som det gjort idag.

Glömde skriva=påsläppet betyg 10 för båda. Tänk om det kunde gå så här bra på tävling.

DUKTIGA KELPIEVOVVAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


//Biggan


 
 
Bettan & Exo

Bettan & Exo

23 juni 2008 07:54

Kul att spåren gick så bra. Duktiga spårhundar ni har!!
Jag spårade oxå på mitt spår, super nöjd..

http://exo.bloggagratis.se

 
Fia

Fia

23 juni 2008 15:20

Vad flitiga ni är! Tävling snart ;-)

http://www.vickulas.se

 
Ylva

Ylva

24 juni 2008 12:14

Härligt att det gick så bra. Bra näsor på töserna, minsann.

http://grusifer.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta Johansson - 16 juli 2009 22:05

Den här bloggen har upphört fr.o.m. 2009-07-09. Numera bloggar vi via vår hemsida www.bumerangs.se  Välkomna att titta in där!...

Av Birgitta Johansson - 8 juli 2009 13:48

Basta´s hyss fortsätter. Det är andra paret som man hittar i bitar. Vi får snart bygga en liten snickeboá åt henne.   Igår, var först jag och Mona med Kirra och vallade på nya får hos en bekant till Mona i Stortorp utanför Örebro. Det var 20-talet go...

Av Birgitta Johansson - 6 juli 2009 19:33

Ibland får man till det, oftast inte. I Åtvidaberg fick jag till det ordentligt med Nano. På 2 dagar körde jag totalt 6 lopp med Fajta o Nano. Inget DQ lopp. Fajta kör jag numera bara agilityklass. Hon placerade sig 7:a o 11:a. Inte dåligt för Fajtag...

Av Birgitta Johansson - 4 juli 2009 09:44

Semestern är här. Åååååååååå, så härligt. Det bästa är ju nu, när man har hela semestern FRAMFÖR sig.   Åå, så håll tummarna i helgen, please!!! Till vad får ni gissa själva.   //Biggan ...

Av Birgitta Johansson - 2 juli 2009 11:37

Det är tänkt att vi ska tapetsera om i vissa delar av huset så småningom. En av familjemedlemmen tycker att vi ska sätta igång nu och har redan börjat att riva ner tapeten. Det är ingen idé att utlysa en tävling vem det kan vara. Frågan är för lätt. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards