Alla inlägg under april 2008

Av Birgitta Johansson - 23 april 2008 17:59

Fajta har de senaste veckorna inte hoppat upp i sängen, bilen mm lika lätt som tidigare.

Så idag har husse och Fajta åkt till Stockholm för att hundkiropraktor Anna Olofsdotter skulle få göra en besiktning av hennes rygg. En dagsresa på 45 mil, 4½-5 tim restid.

Hon hittade några ställen i bröst och ländrygg (dom hittar väl alltid något!) som hon sa att symtomen komifrån,och knackade till med sin speciella kotknackarverktyg. Sen fick hon lite laser avslutningsvis.Det tog ca en ½ timme.  Det gick bra i alla fall. Fajta tyckte mer om henne än veterinären i alla fall.

Nu blir det lite lugnare för Fajta några dagar så att man slipper åka dit mer än nödvändigt.

Anna är lite speciell, vit rock, munskydd och glasögon (mycket hundhår i rummet).Hon verkar ju säker på det hon gör men jag blev lite tveksam på henne när hon sa att en hund har 17 bröstkotor.Eftersom jag precis hade lånat en hundanatomibok av Maria Knutas i helgen så visste jag att dom har ju bara 13! (människan 12) Hmmmmm. Jag påpekade detta och hon mumlade något om tankspriddhet och gick och kollade.... 13 st.

Ja, ja nu får vi se vad som händer med lilla Fajta. Det är det viktigaste.


Anna´s bästa fästingtips:Schamponera med grön såpa. Detta tycker inte fästingarna om enligt henne. Måste göras om hunden badar. Är det någon som har provat?

Per


Håller tummarna  ordentligt hårt för Fajta. Trist att hon är dålig igen-jag tycker det kunde räcka med förra hösten. Den var inte för kul o nu börjar våren likadant. Nej, upp med hakan-det blir säkert bra fort,fort.


Det blir litet dåligt bloggande nu-beroende på att jag har för mycket jobb.


I helgen har jag varit på agilitykurs för Maria O Knutas.


Verkligen jättekul o lärorikt. Sedan är det en annan sak att komma ihåg, hur det var man skulle göra. Nano skötte sig bra o det funkade väldigt bra med henne o den "nya" handen som ska visa-kom till mig-Nano.


Sedan fick vi lära oss att INTE backa på banan-DET är svårt. Maria skulle visa  o stod bakom o höll i mig-men när Nano kom farande så fixade jag till med backningen i alla fall o rundade Maria. Hmmmmmmmmmmm. Lättlärd????


Känns litet trist, att jag inte alls hinner det jag vill just nu. Men jag säger som tidigare-NÄSTA vecka då........................


Slutar med att grattla Bettan o Exo som klarade uppflyttningen till hkl i helgen. Jättebra, men jag är inte förvånad. Jag har ju sett deras träning.

Birgitta



Av Birgitta Johansson - 13 april 2008 19:45

ja, inte på den inofficiella agilitytävlingen som vi var med på idag. Kumla hade den tillsammans med Folksam. Det var lagtävlingar i Folksam Cup.


I loppet diskade vi oss-Inte så mycket mera att skriva om det.


Eftersom jag var funktionär, så bjöd travet på mat o när jag jag skulle hämta maten, var det dags för ett lopp. Jag stod där o tittade litet grand, sen tyckte jag att en häst såg fin ut o hade ett väldigt bra steg. Ja, varför inte spela litet. Jag är aldrig på trav så det kunde ju vara kul. Sagt o gjort jag satsade 50 kr och vann 530 kr. Inte så illa.


Allt är förstås relativt, mannen som stod framför mig i kön-plockade ut 30.000:- och han som stod bredvid mig, visade att han just vunnit 14.000:- så som sagt allt är relativt-men jag var i alla fall glad över min vinst.

/Birgitta 

Jag passade på att fråga Maria Knutas idag vad hon trodde om Fajta.

Efter att hon hade kollat och kännt igenom henne hittade hon en riktigt öm punkt i en muskel vid vänster knä och hon tyckte att ländrygg var stel/spänd .

Nu ska jag försöka behandla detta  och se vad som händer.

/Per


Av Birgitta Johansson - 12 april 2008 14:08

Igår var vi ute o spårade, tränade litet lydnad o promenerade-märkte ingenting. På kvällen när hon legat en stund o skulle gå ut, haltade hon på vänster bak o var stel, inte så mycket men i alla fall så mycket att det syntes.


Imorse ville hon inte ens hoppa upp i sängen-DÅ är hon inte bra, kan jag lova-hon vill inte heller hoppa upp mot oss, det är som bekant annars inga problem för våra studsande kelpiesar. När hon skulle gå ner för trappan, gick hon orent.


Ja, det var bara att ställa in tävlingarna för hennes del idag och imorgon. När hon skrittar i koppel, märks ingenting.


Så himla trist. Fajta som varit borta från tävlingar nästan hela hösten. Det får bara inte bli likadant nu i vår. Nej, så klart det inte blir. Vila några dagar sen är allt som vanligt igen. DET är vår förhoppning.


Nano var i alla fall med o tävlade idag. Jag körde i öppen klass. HURRA vi klarade det. 0 fel o en 8:e plats av 41 startande. Jag ska visa filmen, så får ni er ett litet gott skratt, för där ser man att matte är helt, helt helt felplacerad o borta ett tag. MEN vi klarade det ändå-så kul.


Per tävlade med Nano i hopptrean o det gick bara så otroligt bra. Ja, visserligen 5 fel på en vägran, men det var egentligen en struntsak. Hon klarade tiderna fint i båda klasserna o det var verkligen inga lätta banor.


Jag kommer inte ihåg hur många som överhuvudtaget kom i mål utan att diska sig i klasserna-men det var inte så många.


Idag har det varit en väldigt kul dag, om det inte varit för lilla Fajta.

Vi håller tummarna, att det inte är nån skada som blir långvarig.


Nu ska jag iväg o hämta barn-barnet, han ska sova över här ikväll. Det är oxå jätteskoj.


Biggan

Av Birgitta Johansson - 11 april 2008 20:23

Imorse när jag var ute med vovvarna, reagerade dom väldigt konstigt. Intensivt sniffande i backen, morrande o raggen på ända från öronen till svanstippen. Jag såg ingenting konstigt-MEN det var nåt som hundarna reagerade VÄLDIGT starkt på som varit där. Vad kan det ha varit? Jag har ingen aning.


I eftermiddag kom jag hem i skaplig tid från jobbet. Härligt. Per hade lagt varsitt spår till Fajta o Nano, 2 pinnar o slut=gick kalasfint. Sen var vi o tränade litet lydnad o agility. Det gick oxå bra-så nu känns det alla tiders.


Håller tummarna för Bettan o Exo imorgon-det går så klart kalas.


Själva ska vi till Kvinnersta o tävla agility. Det är bara för klass 3 hundar-men hoppsan, Nano är ju en klass 3 hund-så därför får vi vara med i hoppklassen.


Det kommer såklart, att gå som på räls för både mig o Per. Rätt attityd, eller hur?



Av Birgitta Johansson - 10 april 2008 20:43

Måste grattla Fajtas syrra Fnissa, även óm jag är litet sent ute. Hon har varit ute i sökskogen o fixat till ett cert igen. Så duktigt gjort. Jag har sett henne i arbete o hon är verkligen läcker när hon jobbar.(Ja, annars oxå)


Själv hinner jag varken det ena eller det andra just nu. Men med ljusa kvällar framöver, ska väl träningen bli litet mera ordentlig.


Hej igen

Biggan



Av Birgitta Johansson - 6 april 2008 20:34

Hej



 I helgen har jag varit på lydnadskurs för Maria Hagström. Mycket skoj o mycket lärorikt och med en helt annan teknik att lära in moment. I alla fall för mig.


 Enkelt förklarat: Allt går i princip ut på att hunden själv bjuder på momenten o att man därifrån lär hunden vad man vill , men oxå att man tydligt visar när det inte är som man vill ha det. Låter enkelt-men kära nån då så svårt det är.  Det gamla tänket, sitter så fast, så fast.


Man kan liksom inte tro att man kan lära in allt så här-men nu är jag övertygad om att man kan det, om man bara har tålamodet. För mig är det här mycket svårare, men jag ska absolut försöka.


Jag ska börja med framåtsändandet och krypet. Jag ska oxå träna platsliggningen litet mera noggrant. Det ska bli spännande.

Därför har jag (hmmmm-tror jag) bestämt mig för att inte tävla lkl förrän tidigast till sensommaren. 


Kunde inte låta bli att öva litet på Fajta oxå när jag kom hem. Kanske kan det här få mig litet mera taggad på lydnaden. Just nu känns det så i alla fall.


//Biggan


I helgen har inte varit myckat hemmavid. Av förklarliga skäl.

Jag har tillverkat ett balanshinder modell mini. Det är tänkt att man ska kunna byta ut hinderstödet till större. Dom högre är under tillverkning.

Dom på bilden är inte riktigt färdiga utseendemässigt men jag kunde inte hålla mig. Jag ville se dom på plats. Nu kan man träna balans precis vid husknuten när man har en liten stund över.Väldigt geschwint.

Ett fräscht slalomhinder står det också på tomten. Pinnarna levererades av Sven i Rättvik.

Per

Av Birgitta Johansson - 3 april 2008 07:40

Per på födelsedagen. Vi hurrar o hurrar och hurrar. Hör du oss?


Puss o kramar från

Biggan, Fajta, Nano o Ricki.


Idag slutade jag lite tidigare, tog med mig mina "änglar" packade ner kaffe med dopp och gick en långpromenad i Samsalaskogen. Där valde jag ut en solig plats där vi satt en stund och drack lite födelsedagskaffe. Det var såå skönt!!

Per



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards