Direktlänk till inlägg 30 juni 2009

Barn o hundar......

Av Birgitta Johansson - 30 juni 2009 19:53

...... är inte ett helt enkelt kapitel. Min inställning är att det i de flesta fall fungerar bra o att det är nyttigt att växa upp tillsammans med djur. Men det kräver respekt av alla parter o dessutom mycket tillsyn, särskilt när det gäller små barn. Varken barn eller hundar är alltid snälla.


Jag tycker absolut inte att det är ok att hundar nafsar eller t.o.m biter varken barn eller vuxna. Människor går enl.min inställning alltid före djur.


Men här kommer vi till det lilla dilemmat. Ibland beter sig hunden såklart helt fel o det kan inte accepteras, MEN ibland beter sig barnet också helt fel o det får inte heller accepteras.


Nu kan förståss inte riktigt små barn förstå hur man ska göra o där blir det mycket arbete för föräldrarna med passning, om man inte väljer att stänga undan hunden periodvis. Vilket jag också tycker är helt ok o dessutom ibland nödvändigt.


Jag läste ett inlägg i en blogg där ngn skrev ang en hund, som tydligen förrut markerat mot ett barn att:

"nu kan barnet hoppa på hunden utan att hunden gör någonting"


Herregud, jag blir både upprörd o besviken. Så får man verkligen inte låta barnen behandla hundarna.

DET ÄR INTE FÖRSVARBART OCH ABSOLUT INTE ACCEPTERAT- i alla fall inte av mig.


//Biggan


Basta hänger mamma i kjolarna.

 
 
Fia

Fia

1 juli 2009 00:00

Jag går till och med så långt att jag tycker att hunden har rätt att "fräsa ifrån" om den blir oschysst behandlad av barnet! Men det innebär naturligtvis inte att bitas hårt - en morrning och markering tycker jag är tillåtet!! Cula tillrättavisade Amanda när Amanda var liten - precis som med en valp ;-) Men hon älskade Amanda och var aldrig dum! Naturligtvis så fick inte Amanda "hållas och bråka" med Cula, utan det var mera om hon liksom sprang förbi henne och kanske tuchade till henne.

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Marica

1 juli 2009 10:20

Jag håller med! Ömsesidig respekt är vad som gäller. Vi har tidvis spärrat av så hunden kan vara själv och vila där inte barnet kommer in och det fungerar toppen! OCh ja, det är en massa passning på barnet att det inte händer nåt, men det ansvaret måste man ta som förälder!

Bra skrivet!

PS, hittade hit via Emmas (hilja och harrys matte) blogg och följer er med stort intresse! DS

 
Ingen bild

Eva-Britt o Mocca

1 juli 2009 11:56

Va' bra skrivet Biggan! Självklart får inte barnen ta sig friheter mot hundarna, men jag har också hört folk som "skrutit" om hur snälla hundar de har, barnen får göra i princip vad de vill med dem - så tokigt o illa det låter i mina öron! Självklart ska barnen lära sig ha respekt i umgänget med hundarna, allt annat är fel. En hund ska aldrig utsättas för sån osjysst behandling, det är föräldrarnas/hundägarnas ansvar. Har fyra barn som vuxit upp med hundar/valpar/valpkullar o vi har alltid varit noga med hur de o deras lekkompisar umgåtts/hanterat de fyrbenta o vilka kompisar de har blivit! Endel valpköpare utan barn, berättade för oss att när de gick förbi någon skola/dagis så blev deras hundar överlyckliga om de fick möjlighet att hälsa på något av barnen ;-)

 
Nina

Nina

3 juli 2009 00:57

Lustigt att jag precis varit i samma dilemma! Min valp "boffar ifrån" när tjejerna blir för intensiva. Jag har tillrättavisat barnen och sagt att så gör hon för att hon vill vara ifred, gå bort!! Då gör de det.
Fick sedan "skäll" för att jag lät min hund "boffa" på barnen, det får en hund visst inte göra!?
Hmm, har faktiskt svårt att skälla på hunden när barnen är för mycket...
Nu särar jag barn från hund istället för att undvika detta. När hunden är trött får hon vara på tomten med låst dörr dit så att barnen inte når henne. Det funkar rätt bra.
Men detta är absolut inte helt lätt att "reda upp"...
Tack för dina tankar!

http://kirrin.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta Johansson - 16 juli 2009 22:05

Den här bloggen har upphört fr.o.m. 2009-07-09. Numera bloggar vi via vår hemsida www.bumerangs.se  Välkomna att titta in där!...

Av Birgitta Johansson - 8 juli 2009 13:48

Basta´s hyss fortsätter. Det är andra paret som man hittar i bitar. Vi får snart bygga en liten snickeboá åt henne.   Igår, var först jag och Mona med Kirra och vallade på nya får hos en bekant till Mona i Stortorp utanför Örebro. Det var 20-talet go...

Av Birgitta Johansson - 6 juli 2009 19:33

Ibland får man till det, oftast inte. I Åtvidaberg fick jag till det ordentligt med Nano. På 2 dagar körde jag totalt 6 lopp med Fajta o Nano. Inget DQ lopp. Fajta kör jag numera bara agilityklass. Hon placerade sig 7:a o 11:a. Inte dåligt för Fajtag...

Av Birgitta Johansson - 4 juli 2009 09:44

Semestern är här. Åååååååååå, så härligt. Det bästa är ju nu, när man har hela semestern FRAMFÖR sig.   Åå, så håll tummarna i helgen, please!!! Till vad får ni gissa själva.   //Biggan ...

Av Birgitta Johansson - 2 juli 2009 11:37

Det är tänkt att vi ska tapetsera om i vissa delar av huset så småningom. En av familjemedlemmen tycker att vi ska sätta igång nu och har redan börjat att riva ner tapeten. Det är ingen idé att utlysa en tävling vem det kan vara. Frågan är för lätt. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards