Alla inlägg den 12 januari 2009

Av Birgitta Johansson - 12 januari 2009 17:28

Med 8 valpar och fördelningen 4+4 vann Christin  med Malva, Kristinehamn vann hon våran Gissa-antalet-valp tävling. Detta var nämligen exakt det antal och fördelning som Nano hade i sin stora mage.

Det var 4 till som hade gissat på 8 valpar men hade födelningen 3+5 och 5+3. Nära, nära.

STORT GRATTIS CHRISTIN!!!

Vi skickar en Bingolott till dig, full med vinster.


/Per & Biggan

Av Birgitta Johansson - 12 januari 2009 14:47

....var det ju att hasta iväg till Strömsholm igår. Men bättre att åka en gång för mycket än en gång för litet.


Jag kan berätt litet. 14.15 fick Nano sin första hanvalp. Nano var jätteduktig, förstod på en gång vad som behövdes göras. Sedan blev det väntan o väntan o väntan. När drygt 1 1/2 timme gått utan att ngt hänt, sa jag till Per. Jag ringer o hör litet med Strömsholm.


Sagt o gjort. Frågorna var:

-Har hon värkar?  Endast litet då o då.

-Har hon krystvärkar? Nej

Dom tyckte att vi skulle komma och att vi skulle åka direkt. I mitt huvud fick fantasin fritt spelrum. Det var inte kul.

In med Nano i bilen bak, jag med valpen i knäet.


Ja, det är klart att när vi åkte in mot Strömsholm, så hörde vi pipande från hundburen. En hane låg där, tvättad o fin.

Vi travade väl in på Strömsholm o visade upp oss. Veterinären sade att dom kunde ta prover om vi ville (kalk o glukos) för att se att värdena var bra.

Svaren kom snabbt. Fin-fina värden, så om vi ville var det bara att åka hem o valpa vidare.


Per o jag talades vid litet o kom fram till att det var bäst att stanna. Jag menar, det hade inte varit roligt att åka hem, för att sen kanske åka dit igen. Vi stannade.


Allt gick bra o vi visste när vi åkte därifrån att ingen valp fanns kvar i magen. Skönt.


Jag har aldrig varit med om en sådan här valpning. Så lång tid-inte särskilt mycket värkar o sen bara-plupp så var det klart. Det var inga problem att få fram valparna (en var litet seg) o ingen av dom var ngt påverkade när dom tittade ut.


Veterinären sa att det här var Nanos tempo att valpa. Hon hade bra värden, hon var inte värksvag(som jag trodde) utan det här var helt enkelt hennes tempo.


Men tänk er själva om man är van vid snabba valpningar o här tog det från valp1-2: 2.5 tim. 2-3: 1.25 tim, 3-4: 1.5 tim, 4-5: 1.25 tim, 5-6: 2 tim.6-7: 3.45 tim. 7-8: 0.5 tim.

Helt tvärsemot allt. Sista valpen-(som tyvärr fick stanna kvar på Strömsholm) kom alltså snabbast.


Ja, nu har man lärt sig något nytt igen. Just nu känns allt jättebra o jag blir så glad när jag märker hur många gullisar det finns som engagerar sig.

Här kommer bilder på några flera gullisar. Alla dom små, är hittills väldigt pigga o alla verkar må bra.

Av Birgitta Johansson - 12 januari 2009 05:32

Tack alla super-super gulliga ni som skrivit på bloggen å varit så härliga. Det värmer.

Nu är vi hemma igen o med oss har vi 4 st hanar o 3 st tikar osså Nano förståss. (Födda 4+4st) Vi skriver mera när vi vaknat om vad som hänt.


Tack igen alla !


Biggan o Per

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards