Direktlänk till inlägg 24 maj 2009

Baby-kurs, agilitytävlingar o pappa-barn träff.

Av Birgitta Johansson - 24 maj 2009 09:47

Ligger efter med bloggandet. Nu har nog dom flesta litet svårt att få tiden att räcka till, för att sitta framför datorn, kan jag tänka mig.


Tisdag: Basta o jag, Vicke o Kerstin, Busy o Susanne o Pär, Qnut o Mona o Elina, Quila o Ylva möttes upp i Örebro, för vidare färd till Maria Hagström.


Där fick vi lära oss litet grunder med våra små.

Bl.a att det är hunden o inte vi som tar kontakt när vi entrar apellplanen.Inget smackande, harklande, lockande med godis eller leksak, o absolut inga ryck i kopplen. Det var övning nr. 1.


Ibland behövs det kanske litet tålamod o framför allt att inte bry sig om andra som kanske tycker man beter sig underligt som bara står där.


Övning nr. 2. Där ville Maria se hurdan belöning vi hade. Alla hundarna tyckte det var jättekul att leka.


Övning nr. 3. Inte ta godis eller leksak från matte eller husse. Inget nejande eller fyande där heller, utan bara visa att godis får man endast när man uppför sig.


Övning nr. 4. Nu var det dax att lära sig att också släppa grejen man tyckte var så rolig.


Övning nr. 5 Följa matte-husse övning. Det klarade alla förståss galant.


Övning nr. 6. Början till apporteringsövning. Maria förklarade hur man kan träna in att greppa, hålla fast, lägga apporten i handen.


Allt låter självklart när man är där, MEN om man är van att träna på ett annat vis-ÄR det inte så enkelt ändå. MEN KUL.


Summa summarum: Jättekul o vi har bestämt att snart åka dit igen. Dessutom är det extra trevligt eftersom Maria är synnerligen sympatisk o man känner verkligen att hon engagerar sig i varje hund.

( Ni behöver inte vara oroliga vi fikade förståss också.)


 Torsdag-fredag: Agilitytävlingar i Örebro. Där funktionärade vi o lärde oss att stå ute i regnet många timmar när det regnade o t.o.m haglade. Skönast var när man hade jobb i tälten.


Per tävlade i ag. med Fajta o hopp o agility med Nano. Det får Per skriva om själv.


Lördag: jättekul syskon träff ute hos Kersin, Ulf o Vicke.

Där var Basta, Vicke, Hilja, Busy, Exo=pappa med barn. Berry-kelpie, Rocky-heeler, o Lady som är en härligt-härlig blandras.


Mamma Nano var hemma idag, eftersom Per skulle hitta på litet roliga saker med henne o Fajta. Det hade mest blivit att sitta i bilen för henne, om hon varit med. Jag vill ju hinna se alla barnen ordentligt.


Vad gjorde vi då? Vi fikade, lekte, spårade, fotograferade hundarna(mina blev rätt dåliga-ska försöka hinna lägga ut några ikväll) åt, lekte, var ute i skogen o lät hundarna leta reda på oss, tittade på freestyle-uppvisning, lekte, fikade. Det var dagen litet smått förenklad.


 Nöjda o glada och litet trötta styrde vi sen kosan hemåt.


Jag är såååååå glad att valparna är såååååååå trevliga, glada, lekfulla o samarbetsvilliga.  Verkligen kul att se dom.


Nästa gång hoppas vi att Colt o Bandit o förståss också Bosse, (men det är nog allt för svårt) har möjlighet att komma.


JÄTTEKUL ATT NI KOM o JÄTTETACK till KERSTIN o ULF som fixade all mat o fika. 


Nu måste jag allt sluta, för idag är jag barnvakt o då kan jag väl inte sitta framför datorn hela tiden.


//Biggan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta Johansson - 16 juli 2009 22:05

Den här bloggen har upphört fr.o.m. 2009-07-09. Numera bloggar vi via vår hemsida www.bumerangs.se  Välkomna att titta in där!...

Av Birgitta Johansson - 8 juli 2009 13:48

Basta´s hyss fortsätter. Det är andra paret som man hittar i bitar. Vi får snart bygga en liten snickeboá åt henne.   Igår, var först jag och Mona med Kirra och vallade på nya får hos en bekant till Mona i Stortorp utanför Örebro. Det var 20-talet go...

Av Birgitta Johansson - 6 juli 2009 19:33

Ibland får man till det, oftast inte. I Åtvidaberg fick jag till det ordentligt med Nano. På 2 dagar körde jag totalt 6 lopp med Fajta o Nano. Inget DQ lopp. Fajta kör jag numera bara agilityklass. Hon placerade sig 7:a o 11:a. Inte dåligt för Fajtag...

Av Birgitta Johansson - 4 juli 2009 09:44

Semestern är här. Åååååååååå, så härligt. Det bästa är ju nu, när man har hela semestern FRAMFÖR sig.   Åå, så håll tummarna i helgen, please!!! Till vad får ni gissa själva.   //Biggan ...

Av Birgitta Johansson - 2 juli 2009 11:37

Det är tänkt att vi ska tapetsera om i vissa delar av huset så småningom. En av familjemedlemmen tycker att vi ska sätta igång nu och har redan börjat att riva ner tapeten. Det är ingen idé att utlysa en tävling vem det kan vara. Frågan är för lätt. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards