Alla inlägg under januari 2008

Av Birgitta Johansson - 17 januari 2008 23:06

Hej

Det händer inte så där jätte mycket på hundfronten.

Lite har vi dock gjort idag. Jag har kört några korta agilitypass i trädgården med Nano. Då har vi tränat kontaktfält på en liggande planka och två hopphinder. Det kör vi 2-3 gånger om dagen, ca 5 repetitioner varje gång.

På kvällen fick Nano nöjet att följa med matte på lite lydnadsträning i ett ridhus.

Annars kan det rapporteras att snödropparna vid husknuten har varit ovan markytan i 1 vecka! Trevligt!

Per

Av Birgitta Johansson - 15 januari 2008 20:27

Jag tycker synd om Fajta, som ska ha den här tratten på sig hela tiden.


Fajta tycker INTE synd om sig själv. Hon bryr sig överhuvud taget inte om att hon har den. In i dörrposter, på stolsben, under bordet, med en stor tratt på huvudet. För att inte tala om när hon absolut måste trassla sig in i buren o sen där inne vända sig om. 


HUR går det till-jag fattar inte-Fajta bara fixar till det.


OCH det är nu man inser att hundar egentligen inte ska vara i soffor o sängar. Är man van hoppar man naturligtvis upp nu oxå.


Igår fick hon på något sätt in bakbenet i tratten och Ve o fasa då kunde hon slicka sig på magen. I såna lägen blir man litet skraj som matte o husse. Det har bara hänt en gång o vi hoppas att hon inte kommer på nåt sånt trix någon mer gång.


Jag räknar ner dagarna till stygnen ska tas bort.Oj, vad skönt det blir när det här är över.


//Biggan

Av Birgitta Johansson - 13 januari 2008 19:25

Hej

Fajta har varit riktigt pigg idag. Det har blivit några kort promenader i koppel.

Man funderar hur Fajta ska bli efter kastreringen. Det är mycken nyfikenhet och undran. Gjort är ju gjort och det blir väl som det blir. Lite spännande är det faktiskt.

Nano har fått köra agility med husse idag, eftersom husse var agilityvärd på träningen i ridhuset. Hon lyckades distrahera några hanar som var där, eftersom hon löper.

Annars träningsmässigt, läggs mest tid på kontaktfälten och nedfarten. Dom måste bli säkrare.

Per



Av Birgitta Johansson - 12 januari 2008 13:14

Nu är det tungt. Jag hade skrivit ett fylligt och omfattande inlägg om gårdagen med Fajta och lite annat. Bl.a om min "dolda talang". Det tog 1½ tim. När jag skulle ladda ner en bild för att sedan spara det så försvinner allt?! Vad var detta bra för?

Jag orkar inte skriva om det.


Fajta mår väldigt bra. ProCollar kragen funkade inte. Jag var effektiv och nyttig som hemmahusse.Birgitta är idag på agilitykurs "Hoppa rätt och lätt".

Två sammanfattande meningar om hela inlägget

Per


Hemma igen från hoppa rätt o lätt-kursen med Eva-Marie Wergård. Det har varit lärorikt.

Styrke- o teknikträning är ingenting som jag förrut lagt så stor vikt vid. Jag har nog mest tränat mig själv o min handling o förståss tränat så att hunden kan hindren. 


Matdags-skriver mer en annan gång.

Hej-hej//Biggan


Av Birgitta Johansson - 10 januari 2008 17:03

Hej

KL 15.00 var Fajta hemma i sitt ljuva hem igen. Nu ligger hon bara och slöar och vilar. Hon orkar inte så mycket.

Hon hade vissa förändringar som kan betecknas som förstadie till kommande inflammation ("Mukometra"). Dom hittade slem och vätska som inte skulle vara där. Så det var bra att operationen blev gjord.

Det betyder också att det blev en försäkringsfråga. Isället för 5.900:- betalade vi 2.800:-


Tack för alla tips på varianter på trattar.Matte har nappat på "ProCollar" från "Smarta grejer". Det kommer en rapport om dess funktion så småningom.

Per

Av Birgitta Johansson - 9 januari 2008 20:55

Hej

Imorgon är det dags för Fajta att steriliseras. Det kommer att ske på "Hund & Kattkliniken". Det blir nog en lite jobbig period efteråt, för att förhindra att såret inte går upp och att det läker på bästa sätt. Att ha en tratt flera dagar lär bli en prövning för henne.

Det blir en semesterdag på fredag: vård av sjuk hund.


Idag blev granen av med sin julskrud och blev förpassad till skräphögen.


TIPS!

Jag har sett en mycket bra "aktiondokumentär" som heter "Battle of Kruger". Sök på Google eller liknande och spela upp filmen.

Kolla in den! Det är nog den mesta dramatiska djurfilm jag har sett!!!

Biggan satt också helt förstummad och fängslad!

Per

Av Birgitta Johansson - 8 januari 2008 07:42

Igår gick Erik som har Nanos bror Kurt bort. Ja, livet hänger verkligen på en skör tråd och på en sekund kan allt förändras. Det är viktigt att man tänker på det ibland. Det vet man ju, men vid sådana här tillfällen blir man extra påmind.


Erik o Kurt, ja det var det riktiga radarparet o Erik ÄLSKADE verkligen Kurt. Jag tänker på hur stolt han var över sin hund o hur han alltid visade kort på Kurt och förståss vilken kritik Kurt fått när han varit på utställning.


Nej, det här var riktigt sorgligt. Måtte nu Kurt få ett bra hem o bli lika älskad som han hittils varit. Jag håller tummarna hårt.

Dop

Av Birgitta Johansson - 6 januari 2008 20:22

Idag har lilla barnbarnet Stella blivit döpt. Det var så fint och dessutom verkligen underhållande. Storebror 2 år underhöll gästerna ordentligt i kyrkan. Bl.a sprang han runt prästen o dopfundamentet o lekte flygplan.

Som sagt, det finns mycket spring i benen hos Leo. Skönt när man kan vara så oberörd av allt folk runtomkring.


Så därför  har jag inte hunnit med att träna idag, istället åkte Per (efter dopet) till ridhuset en stund o tränade agility.Jag hjälpte till o plockade undan efter kaffet. Det tar sin tid kan man säga.


Per berättade att träningen gick bra-få se om han har lust att berätta här litet oxå.


Tiina o Warma: Jag är väldigt nyfiken på hur det går för Warma och jag skulle bli väldigt glad om du ville berätta litet om din träning.  OCH som du förstår håller jag tummarna för er.

Biggan

Jodå, jag hann med lite träning med Fajta och Nano efter dopet.

Nano löper, men det är bra fart på henne ändå.

Idag körde jag mest kontaktträning på balansen och lite efterträning med "springande kontaktfält". Slalom måste man också köra igenom så att dom inte tappar något där. Det finns så många olika ingångar att träna på.

Det är bra att vi har våran vinterträning så att man får hålla igång hundarna.

Per





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards